Drie Trends

Bedrijven zullen blijvend geconfronteerd blijven met een altijd maar snellere technologische evolutie die potentiëel zeer disruptief kan zijn voor een bedrijf. Die impact zal grote invloed hebben op wat ze aanbieden, op wat hun personeeel hoe uitvoert in het bedrijf en hoe ze koppelen met hun klanten en partners.

De Drie hoofdtrends zijn

  • Artificiële Intelligentie duikt overal op
  • Transparante onderdompelende ervaringen
  • Digitale platformen

Volgens Gartner zijn volgende technologien het meest belovend om je bedrijf een competitief voordeel te geven:

(Gartner is zowat het meest bekende internationale consultancy adviesbureau in de technologiesector)

Laten we even proberen die 3 trends één voor één beter inhoudelijk te begrijpen:

1. AI overal ingezet

  • Deep Learning: De AI toepassing leert uit zijn fouten door veel data te verwerken en wordt daardoor steeds kwalitatief beter. Toepassing: beeldherkenning, spraakherkening. 
  • Deep Reinforcement Learning: De toepassing, bijvb. een robot, leert uit de camerabeelden en stuurt zijn handelingen steeds beter bij.
  • Artificial General Intelligence: Ook wel “sterke AI” genoemd: De machine is in staat tot veralgemeend intelligent gedrag wat sterk lijkt op dat van een mens. Dit staat in contrast met een oplossing die enkel voor een specialistische problematiek opgesteld is (bijvb. “verzekerings producten” kiezen)
  • Autonomous Vehicles: Een voertuig die zijn omgeving kan aftasten en zonder menselijke inbreng kan rijden en navigeren in die omgeving. Ook wel: “self-driving car”, “driverless car”
  • Cognitive Computing: Systemen die zelflerend zijn, kunnen redeneren met een doel voor ogen en op vrij natuurlijke manier met mensen kunnen interageren.
  • Commerical UAVs (Unmanned Aerial Vehicle): Een vliegtuig of drone zonder piloot. De betere kunnen zelfs autonoom vliegen zonder een “menselijke piloot” die een afstandsbediening controleert.
  • Conversational User Interfaces, bijvb. een retail chatbot. (Het lijkt alsof je als klant met een verkoper chat, maar het is een AI systeem...)
  • Enterprise Taxonomy & Ontology management: Een taxonomy is een logische structuur om documenten, concepten te bewaren. Bijvb. een bibliotheek heeft een nummeringssysteem om boeken logisch te klasseren. Klasseren is arbeidsintensief en wordt vaak slordig opgenomen als het door mensen gebeurt. AI kan voor automatische herkenning, tagging en klassificatie zorgen van documenten zodat die straks veel sneller en beter kunnen teruggevonden worden. Ontology ontdekt de verbanden in die logische structuren. Een AI systeem is ideaal om verbanden te ontdekken en op te stellen.
  • Machine Learning: Het computersysteem leert uit de gegevens die je hem aanvoert
  • Smart Dust: Zeer kleine “chips” die als sensoren beeld, temperatuur, vibratie, magnetisme, chemische stoffen kunnen waarnemen. Men spreekt van “Dust” omdat het vaak onderdelen van slechts een mm2 groot zijn.
  • Smart Robots: Een robot die van zijn omgeving leert en zijn mogelijkheden verder opbouwt uit dit leerproces. Smart Robots kunnen samenwerken met mensen en leren uit hun gedrag.
  • Smart Workspace: Een volledige digitale, cloud gebaseerde, mobiel ondersteunende werkomgeving. Eén login geeft je toegang tot alles met de juiste rechten. Nergens papier meer. De omgeving is dynamisch: je werkt met die teams en op die plaats die voor de taak die je nu doet het meest logisch is.