Website "best practices"

 

Inleiding

 
Dit hoofdstuk geeft wat "best practices" die je best hanteert bij het opbouwen van een bedrijfswebsite. Je kunt deze regels ook gebruiken om een bestaande website kritisch te beoordelen. De regels zijn niet enkel bedoeld om het de bezoeker een betere ervaring aan te bieden: ze zijn ook bedoeld om een zoekmachine zoals Google die je website nu en dan eens bekijkt te helpen.
 
De best practices werden in 4 categorieën ingedeeld:
 
  • Toegankelijkheid
  • Identiteit
  • Navigatie
  • Inhoud
 

Toegankelijkheid

Het gaat hier niet enkel over pure gebruiksvriendelijkheid, maar ook alle andere redenen die ertoe kunnen leiden dat de gebruiker niet vlot toegang heeft tot de informatie op de website. Als de website niet laadt op je tablet, niet leesbaar is, dan loopt de bezoeker weg, en ben je een potentiële klant kwijt.

 

1. Het laden van de webpagina’s verloopt voldoende snel

Ook op tragere verbindingen (zoals een 3G verbinding) dient de website binnen  seconden te laden. Meer en meer websites worden door mobiele gebruikers bezocht: een te complex fancy openingsscherm dat enkel vlot werkt op een laptop met goede internetverbinding is een bijzonder slecht idee, hoe mooi die ook is. Wil je een objectieve meting, probeer dan een meettool:

https://tools.pingdom.com/fpt/

 

Er zijn zelfs vrij veel evaluatietools die een volledige evaluatie van je website uitvoeren.

Enkele voorbeelden zijn

https://website.grader.com/

https://www.woorank.com/nl/

https://www.seoptimer.com/

https://www.dareboost.com

 

2. Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond


Vaak dient in moeilijke omstandigheden gewerkt, zoals op een bank in de zon met een tablet. Heb je gedacht aan bezoekers die kleurenblind zijn of beperkt zicht ? Groen op rood geeft dan een grijze soep. Ook achtergrondfoto’s met tekst daarop kunnen moeilijk leesbare zones hebben. Beoordeel dus je kleurgebruik niet enkel op jouw professionele monitor in ideale omstandigheden. Onderstaande homepage toont hoe het niet moet.

website met fout kleurgebruik

 

3. Font grootte en lijnafstanden bieden een goede leesbaarheid


Wellicht is net een beetje te groot de beste keuze voor lettergrootte. Dan kom je tegemoet aan wie iets slechter ziet zonder dat het storend wordt voor wie perfecte ogen heeft en de ideale monitor gebruikt. Je tekst wordt ook veel beter leesbaar als je om de 5 regels een deelonderwerp afsluit en een blanco lijn inlast.

 

4. Geen Flash en wees spaarzaam met animatie


Een animatie bij het inladen van de site zal waarschijnlijk een traag ladende site opleveren. Wees je ervan bewust dat dit sommige bezoekers die puur op zoek zijn naar informatie irriteert en mogelijk wegjaagt naar een concurrerende website. Overdrijf niet. En als je het doet, gebruik dan enkel een moderne technologie die op alle platformen (smartphone, tablet) werkt. Geen Flash dus, dat werkt niet op iPhone en iTablet. Maar wel moderne HTML5 en CSS3.

 

5. Beelden voorzie je van een ALT Tag die samenvat waar het plaatje over handelt

 

Wie een gezichtshandicap heeft maakt mogelijk gebruikt van software die voorleest. Zoekmachines kunnen beelden enkel indexeren en vindbaar maken als je hen vertelt over wat het plaatje gaat. In CMS systemen kun je steeds bij een foto de alternatieve tekst invullen bij de beeldopties.

6. Site heeft een Not-found/404 Pagina


Als een pagina van je website verwijderd werd, maar mogelijk nog ergens in zoekresultaten of in een favoriet verschijnt, dan loopt je bezoeker gegarandeerd weg indien men een brutale "404 Not Found" foutmelding voorgeschoteld krijgt. Stel je webserver zo in dat in zo’n geval naar je home pagina of naar een andere zinvolle alternatieve pagina gesprongen wordt zodat de bezoeker wel op je website blijft hangen.

Dus onderstaande wil je NIET krijgen:

 

Identiteit

 

Wie voor het eerst je website vindt dient snel terug te vinden “Wie je bent”, “Wat je doet”, “Waarom men vertrouwen in je bedrijf zou hebben”. Vaak beslist men na een zoektocht in Google in enkele seconden of men deze website verder zal bekijken of men verder surft. 

 

7. Bedrijfslogo is goed zichtbaar (maar niet overdreven groot)


Plaats je bedrijfslogo daar waar het makkelijk te vinden is en mensen het verwachten: links boven.

 

8. Toon een heldere bedrijfsslogan


Zorg dat op je home pagina met een bedrijfsslogan samenvat wat je bedrijf doet. Vermijd marketing jargon en houd het zeer kort. Zo zorg je dat bezoekers die op zoek zijn naar iets wat je hebt blijven rondhangen. Dit maakt het ook makkelijker voor de zoekmachine om te snappen wat je aanbiedt op je website.

 

9. Home-pagina valt in 5 seconden te snappen


Wie surft, die beslist binnen de 5 seconden of de website waar hij nu op aanbeland is er één is waar hij/zij verder op wil rondkijken. Zorg dat je home pagina zo helder, overzichtelijk en duidelijk is in wat je de bezoeker biedt zodat de juiste bezoeker blijft.

 

10. Bedrijfsinformatie makkelijk te vinden


Vertrouwen wekken is belangrijk: Vul dus je “About Us – Over ons” tab goed in. De wetgever verplicht je zelfs dat te doen, met vermelding van fysisch adres en juridische bedrijfsvorm. Maar vertel meer over je bedrijf om dat vertrouwen te wekken.

 

11. Contact Informatie vlot te vinden

 

Het moet makkelijk zijn voor een klant om je te contacteren. Zeker je mail adres, maar ook telefoonnummer, chat, skype,.. vermelden verhogen het vertrouwen. Is er ondersteuning nodig voor wat je verkoopt, zorg dan dat je vertrouwen schept over je supportorganisatie.

 

Navigatie

Nu de bezoeker van je website weet wie je bent, zal hij op zoek gaan naar de informatie die hem interesseert. Kan hij/zij die vlot terugvinden ?

 

12. Een heldere navigatiestructuur met korte tekstlabels


Zorg dat je pagina-navigatie makkelijk te vinden is, makkelijk te gebruiken en te lezen. Als er 2 of meer navigatiegebieden zijn, maak het dan helder waarom die er zijn en waarin ze verschillen. Houd de labels kort en “to the point”.

 

14. Niet teveel navigatie-elementen


Ga niet boven de 7 menu-elementen. Heb je er meer, denk dan eens na of die wel alle nodig zijn.

 

15. Als je het bedrijfslogo klikt, ga je naar de home pagina


Gebruikers verwachten dat klikken op het bedrijfslogo je naar de home pagina brengt. Zorg dat dat werkt.

 

16. Links moeten uiteraard consistent onderlijnd en herkenbaar zijn


Dat een link blauw en onderlijnd is, is een vertrouwde conventie. Wijk daar niet teveel van af.

 

17. Zorg voor een zoekveld


Vergeet niet een goed zichtbaar zoekveld te voorzien op je website. Dat biedt de oplossing indien de bezoeker via de navigatie niet vindt wat hij/zij nodig heeft

.

Inhoud

“Content is king” – Goede inhoud is het allerbelangrijkste, zowel om de bezoeker te behagen, als om een zoekmotor zoals Google duidelijk te laten begrijpen waarover je website gaat en te overtuigen dat jouw website een waardevolle is die het verdient in de zoekresultaten voor te komen.

 

18. Gebruik titels die helder beschrijven waarover de onderliggende tekst gaat.


Online leest men meestal vluchtig: men scant fragmenten tekst en leest hier en daar een flard. Titels helpen beslissen in wat men wil lezen. Gebruik consistent level1, 2, 3 titels. Voor SEO (Search Engine Optimisation) redenen (dus voor Google) is het ook belangrijk dit gedisciplineerd te hanteren.

 

19. Wat belangrijk is bevindt zich boven de vouw


Met de “Vouw” bedoelen we de ondergrens van het scherm: wil je informatie daaronder lezen, dan moet je scrollen met je tekst. Informatie boven de vouw is dus alles wat je kunt lezen zonder dat er dient gescrolled te worden. Een tablet PC zal tegenwoordig meestal 1024 x 768 punten hebben, dus test met die waarde.

20. Consistent gebruik van stijl en kleur

 

Gebruik op alle pagina’s een consistent stijl- en kleurpallet. Vaak zal de je marketingstijl zijn. De bezoeker merkt hierdoor nog steeds op jouw website te zitten.

 

21. Benadruk (bold, italic) waar nodig maar spaarzaam


Teveel bold, en het werkt niet meer om de aandacht te trekken. Zoek de juiste balans. Nooit onderlijnd gebruiken: de afspraak is dat dat een hyperlink is.

 

22. Advertenties & Pop-ups spaarzaam gebruiken


Als advertenties te opdringerig worden, en met name pop-ups in de weg zitten riskeer je de bezoeker weg te jagen van je website. Houd het subtiel.

 

23. Minder is meer


Zorg voor compacte to the point tekst. Vermijd vakjargon, je weet immers niet wie de bezoeker zal zijn en die moet het wel begrijpen.

 

24. URLs die betekenis hebben en gebruiksvriendelijk zijn


Een URL die onleesbare codes bevat is niet zo’n goed idee. Zorg liever voor een vertaalslag naar iets leesbaars. Dus niet www.mijnbedrijf.be/G45Y67 maar wel www.mijnbedrijf.be/tools.

 

25. HTML Pagina Titels geven het doel van de pagina weer


Geef de paginatitel een korte beschrijvende rol. Zoekmotoren tonen de paginatitel als titel van het zoekresultaat, dus zorg dat dit goede inhoud is. 

 

bron: https://www.usereffect.com/topic/25-point-website-usability-checklist