Op afstand ondersteunen

 

Schermovername oplossingen:

 
Oplossingen die toelaten het scherm van een andere gebruiker via het netwerk over te nemen en te werken op dat "remote systeem"
  • Een Service Desk: Uiteraard is het niet de bedoeling dat een helpdesk medewerker naar de werkplaats van de medewerker wandelt als deze een PC/software probleem heeft. Je probeert dus help en diagnose op afstand te plegen. In een decentrale organisatie (veel bedrijfsvestigingen) wil je slechts 1 helpdesk aanhouden, dus dan moet je wel zo werken.
  • Ondersteuning van klanten met een technisch incident of een ondersteuningsvraag. Dat gaat verder dan PC ondersteuning: Vandaag de dag hebben machines vrijwel steeds een besturingscomputers. Het is uiteraard veel goedkoper eerst vanop afstand op te lossen, dan een technicus ter plaatse te moeten sturen. Dit is ook vaak veel sneller
  • Systeem beheer vanop afstand. Je datacenter staat in België, maar je wenst lagere lonen te betalen voor het ICT beheer: laat je servers beheren vanuit een locatie waar de lonen lager zijn (Oost-Europa, Azië,...)
 
 

Van schermopname software

  • Self-service help: Een veel voorkomend probleem ? Maak een filmpje van hoe het op te lossen. Als een klant of medewerker dan belt, heb je een snelle oplossing door hem de link naar het filmpje te mailen.
  • Training & handleidingen: even voordoen hoe het moet via een instructievideo is helderder dan een tekstboek
  • Documenteren van software incidenten: Indien je een bug wenst te rapporteren aan het ICT support team, waarbij een complexe handeling in de toepassing nodig is om de fout uit te lokken, dan is het vaak eenvoudiger om een opname te maken van de sequentie van handelingen die het incident uitlokken.