Waarom doen bedrijven het?
Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net
Kosten drukken ?
Het vermijden van reiskosten
- De reiskost & kost van de verplaatsingstijd. I.p.v. meerdere fysieke bezoeken is een aantal vergaderingen op afstand afgewisseld met één enkel fysiek bezoek per jaar wellicht prima.
- Interne reizen (vergadering, training). Zeker voor kortere vergaderingen is er een enorme besparing door virtueel te vergaderen. Meer mensen zullen kunnen deelnemen. De frequentie kan hoger liggen
- Reiskosten & tijd naar klant. Verkoper of technicus zullen vaak vanop afstond een afspraak maken of oplossing kunnen zoeken.
- Thuiswerken echt mogelijk maken. Eén van de hinderpalen voor thuiswerken is het risico dat je vergaderingen mist. Als in het bedrijf een cultuur ontstaat van virtueel vergaderen kun je veel vaker van thuis werken
Kost van kantoorruimte.
- Flexdesk i.p.v. eigen bureau: Kantoorruimte is erg duur. Wat je zeker niet wil hebben is een bureau dat de helft van de tijd leeg staat omdat je bijvoorbeeld op klantenbezoek bent of thuis werkt.
- Meet regelmatig de gebruiksratio van het gebouw en pas de gehuurde kantoorruimte aan.
Delocalisatie van werk mogelijk maken
- Wil je een deel van het werk verplaatsen naar een lage loon land, dan vormt virtueel vergaderen één van de hulpmiddelen om dit succesvoller te maken, en een nauwere band met het delocale team aan te halen.
Andere redenen ?
Er zijn ook kwalitatieve redenen die spreken ten voordele van het inrichten van “werken op afstand”.
Werknemers loyaliteit:
- Thuiswerken kan helpen bij het bereiken van een betere work-life balans. In een moeilijke arbeidsmarkt kan het aanbieden van thuiswerken helpen om sollicitanten naar je bedrijf te lokken. Anderzijds kan thuiswerken ook gevaarlijk zijn: Sommigen blijven dan bezig met hun werk wat het risico op burn-out verhoogt.
Disaster recovery wordt vaak voor een deel gerealiseerd als “werken op afstand” mogelijk is.
- Je gebouw is niet toegankelijk: chemische ramp bij bedrijf in de buurt, gaslek, sneeuwstorm,... Als je medewerkers van thuis aan alle toepassingen kunnen valt je bedrijf niet volledig stil.
- Reizen is tijdelijk niet mogelijk: vogelgriep, 9/11 met stilgelegd luchtverkeer
- Major incident bij een klant: Je technicus kan mogelijk van thuis een interventie uitvoeren
Hogere kwaliteit en succesfactor bij projecten door betere interactie binnen het team
- Omdat virtueel vergaderen vrijwel niets kost, kun je het zo vaak als nodig doen. Dit vermijdt misverstanden, en zorgt voor een betere opvolging van projecten. Iedere ochtend om 8:45 een 15 min statuscall is een goed idee!