Webcare als onderdeel van (online) reputatiemanagement

 

De reputatie van je bedrijf komt te voet en gaat te paard. Hoe ga je met reviews om?
Bron: Frank van Klink


Tijdens het monitoren van de voor je bedrijf relevante zoektermen kan er content gevonden worden welke kansen biedt of bedreigingen vormt voor de reputatie van je bedrijf. Je bedrijf kan hier dan op inspelen om een positieve reputatie te behouden of te creëren.

Dit kan zowel reactief als proactief:

  • Reactief: er kan binnen de verschillende social media content worden geplaatst waarvan het voor je bedrijf interessant is om iets mee te doen. Dit kan enerzijds zijn omdat de content bedreigend is voor de reputatie en anderzijds omdat de content mogelijkheden biedt om aanwezig te zijn in het social medium en de reputatie te verstevigen.
     
  • Proactief: bedrijven kunnen social media gebruiken om positieve online aanwezigheid te creëren.

 

Reactieschema

Onderstaande afbeelding bevat een schematische weergave van de stappen die een bedrijf kan zetten bij het reageren op een negatief bericht. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen individuele en niet-individuele klachten.