System Monitoring & Management

 
Naast de basisfuncties heb je voor een bedrijfsoplossing ook nog ondersteunende componenten nodig. Voor KMO's kan dit net een zeer heikel punt zijn: Een ICT omgeving moet wel in het oog gehouden worden. Wat als een systeem "hangt" ? Of wat als een elektronica component defect raakt en niemand het opmerkt ? 
 
2 acties zijn nodig:
 
  • Een automatische monitoring omgeving dient opgezet die hardware, OS, middleware en toepassingen bewaakt. Zo'n monitoring omgeving neemt zelf eenvoudige beslissingen (zoals: herstart de server) bij problemen, en verwittigt het ICT team (vb SMS sturen)
 
  • Maar, je ICT administrator team moet wel werken. Dat vormt een groot probleem bij KMO's: om een 24x7 ICT team te hebben dien je 6 personen in dienst te hebben... Een KMO doet dit zeker niet, dit zou inefficiënt en onbetaalbaar zijn. Maar het betekent mogelijk wel dat werknemers die ICT diensten nodig hebben buiten kantooruren geen of geen goede ICT ondersteuning krijgen en dat incidenten oplossen buiten kantooruren moeilijk ligt. Stel je voor dat het ERP systeem uitvalt terwijl de nachtshift arbeiders aan de slag zijn.