ICT lagen

 

Bouwstenen ?

 

Wat zijn de bouwstenen die je nodig hebt om een ICT oplossing voor een bedrijf in de lucht te brengen ? Deze bouwstenen hoeven niet noodzakelijkerwijze in je bedrijf aanwezig te zijn, meer en meer zijn die ergens in de “cloud” te vinden bij ICT dienstverleners. Bij veel bedrijven vind je deze bouwstenen historisch echter wel nog binnen het bedrijf en onder het beheer van het bedrijf.

In dit hoofdstuk bekijken we de bouwstenen die nodig zijn, en vervolgens vragen we ons af hoe die af te nemen, waar die te plaatsen. 
 

 

 

  • Hardware: De bedrijfstoepassingen van je bedrijf zullen ergens in een datacenter op servers draaien die met elkaar gekoppeld zijn via een netwerk en hun gegevens opslaan op opslagsystemen (storage)
 
  • Operating Systeem: Op die servers draait een besturingssysteem dat specifiek voor servers bedoeld is, zoals een server versie van Windows, Linux, Unix,...
 
  • Middleware: Tussen het operating systeem en de toepassingen die je draait zijn hulpsoftwares nodig die door die toepassingssoftware gebruikt wordt. Bijvoorbeeld een databank, een webserver die ten dienste staan van een ERP systeem
 
  • Applications of toepassingen: Dit zijn de toepassingen die je in je bedrijf wenst te gebruiken. Een mail systeem, een document management systeem, workflow om je dossierbehandeling beter op te volgen, ERP (enterprise resource planning), CRM (customer relationship management), SCM (supply chain management)...
 

Ondersteunende functie: Naast bovenstaande “stack” heb je een aantal ondersteunende functies nodig om een robuuste ICT oplossing te bekomen. Die zijn:

  • Security: In deze gevaarlijke wereld dient iedere laag beschermd te worden: Zorgen dat je fysisch niet het datacenter in kunt komen tot bij hardware, en ook niet via het netwerk dankzij firewalls. Inlog beveiliging en wel doordachte rechten op het operating systeem. Rollen gebaseerde toegang tot data en toepassingen. Antivirus, antispam,...
 
  • Availability & Business Continuity: Het analyseren van de impact van uitval van ICT componenten, en de maatregelen die je neemt om te vermijden dat je bedrijf in zijn geheel uitvalt. Vaak voert men kritische zaken in 2-voud uit, op verschillende locaties.
 
  • System Monitoring & Management: Wie of wat beheert de informaticasystemen ? Wanneer is die nodig (ook weekend, ook nacht ?). Je wil zeker niet voorhebben dat een systeem defect raakt en het ICT team dit niet tijdig opmerkt.
 
  • Service Management: Hoe ga je om met vragen van gebruikers om iets te wijzigen, om een incident of probleem op te lossen. Hoe organiseer je dat ?