Toepassingen
Wat zijn nu die zakelijke toepassingen die een typisch bedrijf gebruikt ? In een correct geautomatiseerd bedrijf vind je volgende 3 groepen toepassingen terug:
- Transactionele toepassingen: Een ERP, CRM, misschien ook een POS (Point of Sales system) en een web winkel
- Collaboratieve toepassingen: mailsysteem, document beheers systeem, dossier workflow, instant messaging (chat, conferenties, aanwezigheidsindicator), video conferencing,...
- Decision support toepassingen of Business Intelligence: doe iets met de data uit de andere systemen om door analyse betere beslissingen te nemen
ERP
ERP staat voor “enterprise resource planning”
Enterprise resource planning (ERP) is een software pakket voor het beheren van de processen in je bedrijf. Het bevat een verzameling geïntegreerde toepassingen die bijna alle typische activiteiten in een bedrijf automatiseert, zoals ontwerp en ontwikkeling, productie, aankoop, verkoop en marketing. ERP wordt vaak het hart van de onderneming genoemd. Waarbij voorheen veel bedrijven gebruik maakten van verschillende programma’s om hun bedrijfsactiviteiten te ondersteunen, worden in een ERP een heel groot aantal processen ondergebracht. Een gevolg van een dergelijk ERP-systeem is dat gegevens van klanten, projecten, diensten en producten binnen de organisatie slechts eenmaal ingevoerd hoeven te worden, omdat een enkele database wordt gehanteerd.Grote bedrijven kiezen meestal voor het ERP pakket van de Duitse firma “SAP”. In de kmo mark kiest men meestal voor de wat lichtere en makkelijkere oplossing van Microsoft (Microsoft Dynamics)
CRM
Een zakelijke softwareoplossing om de processen tussen een bedrijf en zijn prospecten en klanten te beheren. Betreft technologie die probeert processen te ordenen, te automatiseren, te synchroniseren. Meestal ter ondersteuning van verkoopactiviteiten, doch ook gebruikt voor marketing, klantenondersteuning, en technische ondersteuning. De doelstellingen van CRM software zijn nieuwe klanten te vinden, te bedienen en te behouden als klant, en de bestaande klanten van het bedrijf aan te moedigen opnieuw zaken te doen met je. De automatisatie helpt de kosten van verkoop, marketing en transacties omlaag te brengen. CRM maakt deel uit van een bedrijfsbrede strategie waarbij vrijwel alle departementen van het bedrijf betrokken worden. CRM biedt je de ruwe data aan om analyses uit te voeren i.v.m. je klanten (bijvoorbeeld klantentevredenheid, klantenprofielen, aankoopgedrag, terugkeergedrag, redenen van verliezen van klanten). Vaak gaat men CRM data dan ook voor verdere analyse in een datawarehouse opslaan.
(Source: https://en.wikipedia.org/wiki/Customer_relationship_management)
BI
Business intelligence (BI) gaat over het omzetten van wat binnen je bedrijf en klantenbasis bijgehouden wordt in bruikbare kennis. Uit die kennis probeer je een voordeel te halen en nieuwe opportuniteiten te creëren. Hierdoor kun je een marktvoordeel behalen.
BI technologie probeert een historisch, een huidig, een voorspellend beeld op te hangen van de bedrijfstransacties.In de meeste gevallen gebeurt dit door data te analyseren, bijvoorbeeld data die je haalt uit je ERP en je CRM systeem. Tegenwoordig kan ook veel kennis gehaald worden uit internetverkeer naar bijvoorbeeld jouw website, uit sociale media, uit zoekmachines, enz... Men spreekt hier van "Big Data"
De zeer grote hoeveelheden data die dienen geanalyseerd, worden opgeslagen in een speciale databank, die men het Data Warehouse noemt.
De uiteindelijke bedoeling van business intelligence is dat betere, goed gefundeerde bedrijfsbeslissingen genomen worden.
Source: https://en.wikipedia.org/wiki/Business_intelligence